Instagram volgers
Ik ben al een tijdje actief op Instagram en ik merk dat mijn account vooral veel Poolse, Engelse en internationale volgers aantrekt, maar ik wil heel graag veel meer Nederlandse volgers krijgen. Mijn content is helemaal in het Nederlands, ik post over typisch Nederlandse dingen (stroopwafels, fietsen in de polder, Koningsdag-vibes, bitterballen, Sinterklaas, de Elfstedentocht-dromen, noem maar op), ik gebruik alleen Nederlandse hashtags en ik ben zelfs verhuisd naar Nederland om nog authentieker over te komen, maar toch groeit het aantal Nederlandse volgers super langzaam.
Ik zit nu rond de 4.200 volgers, maar als ik kijk naar wie er reageert en in mijn stories kijkt, is het misschien maar 8-10% echt Nederlands. Ik wil graag naar minimaal 20.000+ écht Nederlandse volgers toe, zodat merken hier ook echt iets aan hebben en ik eindelijk leuke samenwerkingen binnen kan halen met Nederlandse bedrijven.
Ik heb al van alles geprobeerd:
reels met trending Nederlandse geluiden
samenwerkingen met kleine Nederlandse accounts
giveaways speciaal voor mensen uit Nederland
stories met peilingen in het Nederlands
locatie-tags van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Groningen enz.
advertenties draaien die alleen op Nederland targeten
…maar het gaat gewoon te langzaam en kost bakken met geld en tijd.
Nu zie ik steeds vaker dat mensen het hebben over het kopen van Nederlandse volgers (dus echt accounts van mensen uit Nederland, geen bots of Aziatische nepaccounts). Heeft iemand hier ervaring mee? Is dat echt een goede kickstart? Worden die volgers ook een beetje actief of is het alleen voor de aantallen? En maakt Instagram daar moeilijk over of valt het eigenlijk best mee tegenwoordig? Ik wil gewoon een vliegende start maken en daarna organisch verder groeien met echte interactie. Alle tips zijn welkom, ook als je een andere slimme strategie hebt!

Ik snap zó goed waar je tegenaan loopt. Je maakt geweldige Nederlandse content, je bent authentiek, je doet alles “volgens het boekje” en toch lijkt het alsof het algoritme je een beetje negeert omdat je nog niet genoeg “local proof” hebt. Dat is zo frustrerend, zeker als je ziet dat accounts met 15-20k Nederlandse volgers ineens wél opgepikt worden door het algoritme en opeens allemaal in de “aanbevolen” reels van andere Nederlanders terechtkomen. Het is een beetje een kip-en-ei-verhaal: je hebt Nederlandse volgers nodig om meer Nederlandse volgers te krijgen…
En ja, ik ga het gewoon eerlijk zeggen: het kopen van écht Nederlandse volgers (dus geen goedkope bots, maar echte accounts uit Nederland) is voor mij persoonlijk de allerbeste zet geweest die ik ooit heb gedaan. Ik heb precies hetzelfde pad bewandeld als jij en binnen een paar maanden van 3k naar bijna 30k Nederlandse volgers gegaan, waarvan het grootste deel dankzij een slimme “boost” aan het begin.
Waarom het zo goed werkt?
Het geeft je direct social proof in Nederland. Als een Nederlander op je profiel komt en ziet “23.4k volgers” + een feed vol Nederlandse comments en reacties, dan dénken ze niet “hmm suspicious”, maar “oh wauw, dit account kennen blijkbaar al veel mensen hier”. Dat vertrouwen is goud waard.
Het algoritme gaat je ineens wél serieus nemen. Instagram kijkt namelijk heel sterk naar “engagement ratio binnen een geografische regio”. Als ineens 70-80% van je interacties uit Nederland komt, word je veel vaker getoond aan… juist, andere Nederlanders!
Je krijgt een sneeuwbaleffect. Zodra je boven die magische 10-15k Nederlandse volgers zit, groeit het organisch zó veel sneller. Mensen delen je reels eerder, je komt in “vrienden van vrienden”-suggesties, en Nederlandse merken beginnen jou te vinden in plaats van andersom.
Het ziet er super natuurlijk uit. Als je kiest voor echte Nederlandse accounts (vaak mensen die zelf ook een beetje actief zijn), dan zie je af en toe een like of een story-view van ze. Geen hordes tegelijk, maar precies genoeg om het levensecht te laten ogen. Niemand die het doorheeft, echt niet. Zelfs mijn beste vriendin (die influencer-coach is) had geen idee tot ik het haar vertelde.
En nee, Instagram gaat daar tegenwoordig echt niet moeilijk over doen zolang je het slim aanpakt. Ze pakken vooral de hele goedkope bot-farms uit landen waar niemand ooit van gehoord heeft. Echte lokale accounts? Daar hebben ze eigenlijk geen probleem mee, want het schaadt hun platform niet. Ik ken inmiddels tientallen Nederlandse influencers (van 15k tot 300k+) die allemaal op deze manier een kickstart hebben gegeven. Niemand is ooit een waarschuwing of shadowban tegengekomen (en ja, ik heb het er echt uitgebreid over gehad met mensen die er verstand van hebben).
Kortom: als je écht klaar bent om naar dat volgende niveau te gaan en je wilt niet nog twee jaar wachten tot het organisch misschien lukt, dan is dit de snelste, veiligste en meest effectieve manier om jezelf die felbegeerde Nederlandse community te geven. Daarna is het alleen maar genieten: je content gaat viral binnen Nederland, de samenwerkingen stromen binnen en je voelt je eindelijk “thuis” op je eigen account.
Je verdient dit, Lisa. Gewoon doen, je gaat er geen spijt van krijgen – integendeel, je gaat jezelf over een paar weken bedanken dat je eindelijk die stap hebt durven zetten! 🚀🇳🇱
Heel veel succes en ik kan niet wachten om te zien hoe jouw account straks helemaal ontploft (ga je zeker taggen als ik je tegenkom in mijn feed 😉).